Tāds pats, tikai savādāks
 Jānis Purcens. Ir rakstīts Nr.1. 2010. Audekls, akrils. 20x20 cm Jānis Purcens. Matejs 15, 27-28. 2008-2010. Audekls, akrils. 150x150 cm 
  Jānis Purcens. Neprotu līmēt. 2010. Koks, jaukta tehnika. 158x54 cm Jānis Purcens. Paēdis, padzēris NR. 118. 2008. Audekls/akrils, 150x100 
  Jānis Purcens. Paēdis, padzēris NR. 119. 2008. Audekls/akrils, 150x150 Jānis Purcens. Paēdis, padzēris Nr.75. 2008. Audekls, eļļa. 150x150 cm 
  Jānis Purcens. Plakāts okers. 2011. Audekls/eļļa, 55x115 Jānis Purcens. Plīvurs. 2013. Koks/akrils, 15x10 
  Jānis Purcens. Paēdis, padzēris Nr.45. 2007. Audekls, tempera, eļļa. 150x150 cm Jānis Purcens. Stabi, sliedes, mākonis. 2013. Audekls, eļļa. 40x30 cm 
  Jānis Purcens. Ceļš, pļava, mākonis. 2013. Koks/eļļa, 15x10 Jānis Purcens. Ignācijs. 2013. Audekls/eļļa, 115x90. 
 
29.07.2015-29.08.2015Alksnāja iela 10/12Jānis Purcens

Tāds pats, tikai savādāks

Tā saka. Droši vien tas nozīmē, ka ir kaut kas kopīgs un kaut kas atšķirīgs. Pie tam, kopīgā ir vairāk nekā atšķirīgā. Vai precīzāk – kopīgais ir kvalitatīvi nozīmīgāks nekā atšķirīgais. Kas darbos, mākslas darbos, ir tas kvalitatīvi nozīmīgais? Materiālu kvalitāte, uzcītība arī otršķirīgos darbos, piemēram, vai ir svarīgi audekla malas aizlocīt tā, lai nerēgojas diegi?

Pirms dažiem gadiem, esot vēsturiski nozīmīgā Vidzemes pilsētā, bija jāieiet arī izstāžu zālē. Uz trim telpas sienām samērā platu un blīvu joslu veidoja gleznas. Attālumi starp gleznām vienādi, apmēram 15 cm. Visas gleznas bija klusās dabas. Visas klusās dabas bija brūnā krāsā. Brūnā krāsa bija līdzīga okerīgajai grīdas krāsai. Grūti iedomāties kaut ko garlaicīgāku. Un tomēr, stāvot telpas vidū, nebija garlaicīgi. Tās brūnās gleznas – tas laikam ir tas, ko sauc par kvalitatīvu mākslu. Droši vien ne visas brūnās gleznas uz pasaules ir šāda māksla. Šobrīd Purcenam ir pieejama tikai viena brūna glezna, ar šādu daudzumu nevar paveikt testu. Arī rozā ir tikai divas un tās ar šķībajām mājelēm arī. Paveiksim mazāku testu – vienkārši pilna galerija dažādu gadu – krāsoja: Purcens.

Tests ar brūnajām gleznām mums ļauj veikt drošticamu secinājumu – gleznās kvalitatīvi nozīmīgais nav krāsa, lielums u.c. redzamas lietas. Aizdomīgi. Šāda veida izpētes izraisa pārdomas, ka tas, ko var redzēt, sataustīt, sadzirdēt, un ja nevar ne vienu ne otru, tad to var izmērīt vai nofilmēt ar kāda sarežģīta mehānisma palīdzību, vēl nav viss.

Tā mākslinieks JĀNIS PURCENS (1973) komentē savu jauno izstādi „Tāds pats, tikai savādāks” galerijā „Daugava” Alksnāja ielā 10/12 no 29.jūlija līdz 29. augustam.

Foto: Jānis Purcens. Ignācijs. 2013. Audekls/eļļa, 115x90.

Follow Gallery Daugava on Facebook

live riga logo

Follow Gallery Daugava on Facebook